Monday, June 12, 2017

Tips atasi senggugut @ period pain

Period pain atau senggugut amat menyakitkan. Hanya yang pernah merasa sahaja yang tahu penderitaan senggugut ni.

Tapi... dengan tummy time, senggugut hanya tinggal kenangan. Sapu kejap, terus hilang. Anda sudah boleh menjalani hidup seperti biasa.

Tips Atasi Demam, Batuk dan Selesema


Risau sungguh bila anak demam. Tambah-tambah kalau tengah malam. Tak lena tidur ibu dibuatnya. Suhu naik mendadak ke, anak meracau ke, sawan ke. Pendek kata memang sentiasa berjaga-jaga.

Belum lagi kalau masa suap ubat. Anak meronta-ronta. Alahai, siksa rasanya. Kalau batuk dan selesema pun buatkan anak tak selesa untuk tidur.

Tapi dengan coughflu balm, ibubapa tak perlu risau lagi. Sapu-sapu alhamdulillah sihat. Sesuai untuk bayi baru lahir hingga warga emas.

Lagi seronok, tak perlu buka puasa, sapu terus sihat. Http://www.wasap.my/601110785439

Sunday, June 11, 2017

Cara Atasi Sembelit, Cirit dan Kembung

Ada banyak cara untuk atasi masalah ni. Tapi saya nak bagi cara paling senang paling berkesan. Sesuai untuk baby baru lahir hingga warga emas.

Cuma sapu balm tummy Tasneem Naturel dan masalah anda akan selesai. Seronok tau bila dah lawas. Anak pun tak nangis dah.

Http://www.wasap.my/601110785439




Jangan beli jika..

❕❗JANGAN BELI BALM INI JIKA ❗❕

❌Anda sanggup berjaga malam sampai anak tidur walaupun dah pukul 3 pagi.
❌Anda rasa nak beli lipstik lagi berbaloi daripada beli balm.. hihih
❌Anda sanggup dgr perut anak anda berbunyi2 sebab angin dah penuh dan perut.
❌Anda rasa tantrum anak anda tu biasa jek, ye la kanak2 kan, takkan duduk diam jek.
❌Anda sanggup biar anak meraung kena neb..
❌anda suka eye bag👁👁
❌anda sanggup melihat anak menangis sepanjang mlm akibat kembung
❌Anda sanggup berkejaran dgn anak untuk paksa anak makan ubat.
❌Anda rela tak pergi beraya sebab anak suka mengamuk kat rumah orang
❌Anda rasa lebih bonding jika anak bergayut di baju dan tudung anda
❌Anda sanggup tengok anak tak lena tido sebab asyik terbatuk2
❌Anda dah biasa dengar tangisan anak dan merengek sepanjang malam sebab tak lena tidur
❌Anda rela memandu ke kampung dengan keadaan serabut dalam kereta kerana anak tak nak duduk diam, anak tak relax.
❌Anda sanggup tengok baby meragam sampai tendang-tendang akibat kembung
❌Anda sanggup duduk check in setiap bulan di hospital
❌Anda tebalkan muka anak berguling menjerit san meraung di khalayak ramai (shopping mall,kenduri,masjid)
❌Anda tak kisah asyik EL  setiap bulan,sanggup dengar bos membebel pasal cuti
❌Anda rasa anak tidur 2 ke 3 pagi perkara biasa
❌Anda rela tengok baby baru lahir dalam wad jaundis. Pastu baby nangis sebab kene ambil darah everyday. Sedihnya...
❌Anda menjerit-jerit memarahi anak sebab tak dengar kata.
❌Anda sanggup duduk dlm toilet berejam-jam menemani anak membuang 'poopoo' keras!
❌Anda tegar nak marah2 dan jerit2 suruh anak tidur

Sanggup ke ibu-ibu semua??

Jom baca ini juga ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Anda Dihargai... Terima Kasih :)

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com